بلاگ

تفاوت عطر و ادکلن چیست؟

تا به حال فکر کردید که تفاوت عطر و ادکلن چیست؟ خیلی از مردم به اشتباه فکر می‌کنند که عطر و ادکلن تفاوتی ندارد؛ حتی بعضی از افراد فکر می‌کنند که دلیل متفاوت بودن آن ها به خاطر نوع بطری آنهاست.

در واقع فکر می‌کنند شیشه های کوچک که دارای رایحه های خوشبو هستند؛ عطر می‌باشند و ادکلن ها همان بطری های زیبا و بزرگی هستند که شرکت های ادکلن سازی می‌سازند، ولی کاملا در اشتباه هستند.

تصور غلط دیگری هم وجود دارد و آن این است که افراد فکر می‌کنند ادکلن به عطرهای مردانه گفته می‌شود که این تصور هم غلط است. اما حقیقت تفاوت عطر و ادکلن چیست؟

تفاوت عطر و ادکلن در میزان اسانس های به کار رفته در هر یکی از محصولات است. به طور کلی اسانس و عصاره عطر بیشتر از ادکلن است. دلیل تفاوت ادکلن و عطر در قیمت هم به همین دلیل است. تفاوت های دیگری از جمله میزان ماندگاری هم بین عطر و ادکلن وجود دارد که پایین تر به طور کامل هر یک از آنها را برای شما توضیح داده ایم.

تفاوت عطر و ادکلن چیست؟ اسانس ها چه تاثیری در این تفاوت دارند؟

همان طور که بالاتر اشاره کردیم فرق عطر و ادکلن در میزان غلظت اسانس های آنهاست. در بین همه محصولات عطری بالاترین غلظت برای پرفیوم ( perfume ) یا همان عطر است. فرق بین عطر و ادکلن در بالاتر بودن قیمت عطر به دلیل ماندگاری و غلیظ تر بودن آنها نیز است.

شما باید قبل از خرید عطر و ادکلن مورد نظر خود حتما این تفاوت ها را بدانید تا انتخاب بهتری داشته باشید. اسانس ها به دو صورت خوراکی و غیر خوراکی وجود دارند که معمولا از گیاهان معطر به دست می‌آیند. این اسانس های به دست آمده در اصل ماده اصلی یک عطر را تشکیل می‌دهند.

اسانس ها یا به صورت طبیعی از گیاهان به دست می‌آید یا به صورت مصنوعی توسط کارخانه ها تولید می‌شود. در اصل بو و رایحه‌ی جذابی که به مشام شما می‌رسد همان اسانس های اصلی است که در آن به کار رفته است.

انواع عطر و ادکلن به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

در ادامه‌ی فرق بین عطر و ادکلن باید با انواع دسته‌بندی آن ها نیز آشنا شویم. به طور کلی رایحه های خوشبو کننده به 5 دسته تقسیم می‌شوند که تقسیم بندی آنها بر اساس میزان غلظت اسانس های به کار رفته در آنها است. این 5 دسته به ترتیب پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتیلت، ادکلن، ادوفرش نامیده می‌شوند.

هرکدام از این غلظت ها تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه غلظت و نوع استفاده هر یک از این رایحه‌ها را به طور کامل به شما توضیح دادیم. در تمام غلظت ها از حلال ها و موارد افزودنی مختلفی استفاده می‌شود که آن ها را از هم متمایز می‌کند. پراستفاده ترین نوع حلال در صنعت عطرسازی الکل است.

الکل که حکم یک رقیق کننده ‌را دارد با مقداری آب ترکیب می‌شود و باعث می‌شود رایحه اصلی و پخش بوی عطر و ادکلن بهتر شود.

البته توضیح کامل این موارد به این سادگی نیست و نیاز به محتوای دیگری دارد. در ادامه بیایید این غلظت ها را به طور دقیق باهم بررسی کنیم تا بیشتر با تفاوت عطر و ادکلن آشنا شویم.

غلظت عطر یا پرفیوم چقدر است؟

ابتدا با پرطرفدارترین و بهترین غلظت آشنا خواهیم شد. غلظت عطرها 20 الی 30 درصد است، از این رو از عطرها در در روزمره کمتر استفاده می‌شود چرا که هم گران قیمت تر هستند و هم رایحه های سنگین تری دارند. برای همین ممکن بعد از استفاده های پی در پی برای شخص سر درد و یا احساس سنگینی ایجاد کنند.

بنابراین توصیه می‌شود که از عطر ها بیش از اندازه استفاده نشود و فقط برای مراسم های طولانی و مهم از آنها استفاده کنید. به طور کلی پرفیوم ها به مدت 6 الی 8 ساعت ماندگاری دارند. پرفیوم ها بسیار کمیاب هستند و کمتر عطری را پیدا خواهید کرد که غلظت آن پرفیوم باشد.

ادوپرفیوم چیست و غلظت آن چه مقدار است؟

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که ما فقط تفاوت بین ادکلن و عطر نداریم بلکه بین عطر و ادکلن هم غلظت های متفاوتی وجود دارد که هنگام خرید عطر باید به آنها توجه کنید. پس از غلظت پرفیوم به غلظت ادوپرفیوم می‌رسیم که یک پله از پرفیوم ها ماندگاری و اسانس کمتری دارند.

eau در زبان فرانسوی به معنای آب است و مشخص است که ادوپرفیوم به معنای مخلوط شدن کمی آب با پرفیوم است. ادوپرفیوم ها غلظت اسانسشان بین 15 الی 20 درصد است.

میزان ماندگاری ادوپرفیوم ها بین 5 الی 6 ساعت است و پخش بوی مناسبی هم دارند. همچنین بیشتر عطرهایی که در بازار وجود دارند غلظتشان جزو ادوپرفیوم ها است. اگر قصد دارید تا در طول روز خودتان فقط از یک عطر استفاده کنید و روز طولانی دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از ادوپرفیوم ها استفاده کنید.

ادوتویلت چیست؟ و غلظت آن چقدر است؟

تفاوت عطر و ادکلن ها همین جا هم تمام نمی‌شود. بعد از ادوپرفیوم ما ادوتویلت را داریم که یک رایحه بسیار آرام تری از رایحه های قبلی دارد. غلظت اسانس ادوتلیت بین 5 الی 10 درصد است. ادوتویلت ها برای استفاده در روزمره فوق العاده هستند چرا که رایحه آرام دارند و هم قیمت مقرون به صرفه ای دارند.

برای همین شما می‌توانید از آنها برای روزمره خودتان استفاده کنید. ماندگاری ادوتویلت ها بسیار زیاد نیست اما برای انجام دادن فعالیت های روزانه کوتاه مدت مفید است. خیلی از افراد به دلیل سردردی که از اسانس های بالا می‌گیرند، ترجیح می‌دهند که از ادوتویلت استفاده کنند.

ماندگاری این دسته از عطر ها بین 4 الی 5 ساعت است و بیشتر عطر هایی که مردانه هستند غلظتشان ادوتیلیت است. این در حالی است که همانطور که بالاتر اشاره کردیم خیلی از افراد فکر می‌کنند ادکلن ها عطرهای مردانه هستند که تصوری غلط است.

غلظت ادکلن یا ادوکلن چقدر است؟

فرق ادکلن و عطر را الان خواهیم فهمید، تفاوت اسانسی و عطر با ادکلن بسیار متفاوت است. غلظت اسانس ادکلن بین 2 الی 5 درصد است و برای همین رایحه های بسیار سبک و ملایمی دارند. اما طبیعتا ماندگاری آنها هم پایین است تقریبا بین 2 الی 3 ساعت ادکلن ها ماندگاری دارند.

ادکلن ها بیشتر بدرد افرادی می‌خورد که رایحه های سنگین عطر آن ها را اذیت می‌کند. برای همین شما می‌توانید از ادکلن ها استفاده کنید و در عوض هر چند ساعت یک بار دوباره از ادکلن خودتان استفاده کنید. قیمت ادکلن هم نسبت به عطرها بسیار مناسب تر است.

اوفرش چیست؟ و غلظت آن چقدر است؟

این رایحه ها پایین ترین غلظت را دارند و غلظت اسانس آنها بین 1 الی 3 درصد است. برای همین بیشتر به عنوان اسپری های خوشبو کننده و یا افتر شیو از آنها استفاده می‌شود و کارایی به عنوان عطری که ما می‌شناسیم ندارند. به همین علت معمولا قیمت خیلی پایین تری دارند، ولی طرفداران بسیار زیادی دارند که استفاده از آن را دوست دارند.

تا به اینجا فرق عطر و ادکلن را متوجه شدیم ولی چگونه موقع خرید تفاوت عطر و ادکلن بودن محصول را بررسی کنیم؟ در ادمه پاسخ این سوال را به شما دادیم تا بتوانید محصولی که مناسب خودتان است را تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

چگونه متوجه تفاوت ادکلن و عطر شویم؟

ساده ترین راه برای تشخیص تفاوت عطر و ادکلن بررسی کردن جعبه محصولی است که می‌خواهید بخرید. شما می‌توانید از روی علائمی که پشت محصول درج شده این تفاوت را متوجه شوید. علامت EDT به معنی ادوتلیت، EDP به معنای ادوپرفیوم و EDC به معنای ادکلن است.

خیلی از محصول هایی که توسط برند های بزرگ طراحی می‌شوند و پر فروش هستند در غلظت های مختلفی طراحی می‌شوند تا افراد با وضعیت مالی و البته سلیقه های مختلف هم بتوانند از آنها استفاده کنند.

برای مثال عطر ساواج دیور که جزو پرفروش ترین و معروف ترین عطر های مردانه است در غلظت های مختلفی در بازار وجود دارد. شما می‌توانید غلظت ادوپرفیوم و اورجینال ساواج دیور را از آبان سا تهیه کنید.

سعی کنید هر طور که شده از غلظت محصولی که قصد دارید آن را تهیه کنید مطمئن شوید. چرا که خیلی از محصولاتی که در بازار وجود دارد را به دروغ به عنوان عطر به شما می‌فروشند.

اگر محصولی که قصد خرید آن را دارید اورجینال باشد احتمال خیلی زیاد پشت جعبه آن نوع غلظتش ذکر شده است. در مجموعه آبان سا تمام محصولات دارای ضمانت می‌باشند و از این خصوص جای هیچ نگرانی نیست.

سخن پایانی در مورد فرق عطر و ادکلن

امیدواریم پس از مطالعه کردن این محتوا به خوبی متوجه تفاوت عطر و ادکلن شوید. دنیای عطر و عطرسازی دنیای وسیع و لذت بخشی است که گاهی مواقع به دلیل نداشتن اطلاعات کافی ممکن است در آن گمراه شوید. اما حالا به راحتی می‌توانید محصولی که فکر می‌کنید مناسب شماست را خریداری کنید.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مربوط به دنیای عطر به سایر وبلاگ های سایت آبان سا مراجعه کنید تا اطلاعات بسیار مفیدی را کسب کنید. همچنین تمام محصولات مورد نظر شما در سایت موجود می‌باشد که با بالاترین کیفیت خدمت شما عرض خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *